Még egyszer 4 + 1 + pár mozgókép az igazság kereséséről

Filmajánló 2.0. (1990-napjainkig)

 

Mindenkit feszenget az igazság megtalálása és az ahhoz vezető út. Sok művészeti alkotás foglalkozik is ezzel a XXI. század filmgyártásában ugyanúgy, mint az évezred fordulójának alkonyán. Ha az általános igazság kereséséről és megtalálásáról szeretnénk nézni valami nem is olyan régi klasszikust, sokaknak az 1999-es Mátrix ugrik be vagy az ugyanabban az évben megjelent Harcosok Klubja. Azonban azóta is van pár jogi/társadalmi kérdéseket feszegető alkotás, amelyre érdemes vetni egy szempillantást.

Az első részben az 50-es évektől a 80-as, ebben pedig a 1990-etől napjainkig vettem elő évtizedenként egy-egy filmet, amelyek az igazság és annak relativitásáról szólnak, és ha egyértelmű válaszokat nem mindig, gondolatokat mindenképp hordoznak.

 

Legbelső félelem (1996)

A 90-es évek a hollywoodi sikeralkotások egyik legnagyobb évtizede (talán a 70-es évtized mellett). Rengeteg alkotást lehet megemlíteni a jogi vagy tárgyalótermi drámának nevezett műfajban is. Ilyen lehet a Philadelphia, az Egy becsületbeli ügy, A cég, Az esőcsináló vagy akár az Ördög ügyvédje. Az említett Legbelső félelem a korábbi cikkben említett Ítéletben látott Paul Newman karakterével ellentétes központi figurát mutat be. Richard Gere formálta ügyvéd egy jól menő, médiaérdeklődést igénylő, híres szakmabeli, aki történetünkben egy egyértelműnek tűnő emberölés ügyében véd egy chicagói utcakölyköt.

Az ügyfél azonban úgy tűnik, pszichológiai eset, így az ügyvéd tudja, mit kell tennie, átteszi a védelem stratégiájának lényegét erre a hangsúlyos és perdöntő tényre. Az utcafiú szerepében Edward Norton mutatkozik meg és igencsak elgondolkozik a néző, hogy mit is lát valójában. (Ezek után kézenfekvő választás volt a Harcosok Klubjában.) Remekül felépített, feszült thriller, ami megmutatja az ügyvéd és védenc közti dinamikát, és hogy az igazság keresése sokszor elvakítja a valós tényekről a figyelmünket és bizony sokszor a legegyszerűbb út a legcélravezetőbb út!

 

Az ítélet eladó! (2003)

A John Grisham novellájából készült alkotás egy igazi krimi. A történet szerint egy bukott bróker tömegmészárlást követ el régi cégénél, és az akciója végén magával is végez. Az áldozatok hozzátartozói a használt pisztoly gyártóját perlik be, amiért ilyen könnyen és akadályok nélkül lehet hozzájutni fegyverekhez az USA-ban. Mindkét oldal nagy felkészüléssel választja ki az esküdtszéket, azonban valaki még felkészültebb náluk.

Érkezik egy ajánlat, hogy sokmillió dollárért megvehetik az ítéletet attól a személytől, aki befolyással van az esküdtszék tagjaira. Egy rendkívül izgalmas és érdekes tárgyalótermi alkotás, amit úgyis felfoghatunk, hogy a Tizenkét dühös ember egy újabb megközelítése, ahol értékrendek helyet érdekek csapnak már össze. Az igazság megvásárolható?

 

A nagy szépség (2013)

Viszont nem csupán külső ellentétek, hanem sokszor belső harcok kívánják meg az igazság keresését. Federico Fellini szellemi örökösének is leírt Paolo Sorrentino létfilozófikus és öniróniával tűzdelt alkotása alatt Róma utcáit járjuk. A kultúra egyik világvárosában él az éppen 65. születésnapját ünneplő és közismertségnek örvendő Jep, aki kételkedik és valahol már kiégett a környezetéből. Most már felül akar emelkedni rajta.

Kételkedik, mert úgy érzi, eljárt fölötte az idő és semmit nem tett le az asztalra az életében. És talán már túl késő is? Bárki más lehet elégedett lenne az ő egzisztenciájával vagy múltjával, azonban ő a 40 éve megjelent első és egyetlen könyve után – amely sikeres is lett - mára már csak egy kiüresedett újságírónak érzi magát és keresi „A nagy szépséget.”

És hogy megtalálja-e? A dekadens és sznob közegben - amiben jelen volt - biztosan nem. Régi és új megtapasztalásain és élményeken keresztül keresi a választ, az élet igaz értékeire és arra, hogy miben is találna békességet és elégedettséget. Személy szerint ez a mostani életszakaszom egyik kedvenc filmje. Elgondolkodtat, szórakoztat és minket is megkérdez, hogy mi teszi a mi életünket Nagy Szépséggé. A szeretteink? A hivatásunk? A kultúra? A vallás?

 

A titokzatos nő (2022)

Park Chan-wook képviseli ebben a listában Ázsiát, ez az alkotás pedig magát az érzelmek világát. A szerelem eltudja torzítani a tényeket és az igazságérzetünket? Csak szimpátia kell és már is részrehajló lesz, akár az egész rendszer? A történet szerint egy gyilkossági ügyben nyomozó férfi szerelmes lesz a gyanúsított (?) özvegybe. A kihallgatás során alakul ki közöttük kapocs, azonban végig fenntartja a film a fátylat, hogy melyik jelenet történik meg kettejük közt és melyik csak a férfi fejében. Egy kapcsolat mélységéről és különböző látásmódjairól a Világ legrosszabb embere (2021) is egy meghatározó képet ad, néhol valahogyan azt a filmet juttatta eszembe a koreai direktor alkotása.

Az autentikus távolkeleti belsődíszlet és a csodás fényképezés mellett a hölgy is valóban nagyon vonzza a tekintetünket. Főhősünk is így jár és elhomályosodik számára a tények összefüggései, amelyek ott vannak a szeme előtt. A film befejezése meg… aki látta a rendező Oldboy című művét, - ha nem, nézze meg azt is – hasonló katarzisra számíthat a fináléban!

 

+1: Ikarus (2017)

Ez egy dokumentumfilm, és hát ennek a műfajnak bizony a valóság és részigazságok, tények feltárása is a fő célja. Azonban ennél az Oscar-díjas alkotásnál nem a szokványos módon történik. Egy amerikai filmes úriember, Byran Fogel hobbiszinten kerékpározik és el szeretne indulni egy amatőr versenyen. Ehhez a megmérettetéshez a megengedhető és még nem kimutatható szintű doppingot keres, amely során – ismerős ismerőse által – eljut az orosz állami doppingellenes vezetőhöz.

Csakhogy ez a Rodcsenkov feltárja Bryan-nek az egész szisztémáját és működését az államilag szervezett orosz doppingolásnak. Kihegyezve ezt elsősorban a 2014-es Szocsiban rendezett téli olimpiára történtekre. Az igazság feltárása – vagy az állam megközelítéséből a hazaárulás - után ráébred az orvos, hogy neki nincsen maradása abban az országban, és egy kimenekítő hadjárat útján a tengerentúlra menekül.

A történet egy igazságtalan és – habár a biciklisportban szokványos, mégis – sportszerűtlen cél érdekében indul el, amiből egy hatalmas bűnszervezet közepébe és vezetőjének bizalmába kerül. A dokumentumfilmes és a mindent feltáró orosz pedig – akárhonnan is indultak - az igazság lovagjai szerepét nyerik el a film végére.

 

Ez a pár alkotás célba veszi, hogy a filmművészet eszközeivel más és más módon megközelítse az igazság relativitását. Sok egyéb művet ugyancsak fel lehetett volna sorakoztatni a listában, de ha már csak ezek közül egy is kitágítja és megváltoztatja az erről alkotott látásmódunkat, már elérte a mozgókép azt, amit elérhet. Hatást kiváltani.