Az 5 legtoxikusabb zenei előadó itthon
Fotó: iStock
A cél, hogy ezzel a kis szubjektív szösszenettel a mára már sejtpusztításra is használható – az év előadójának választott – Tóth Gabi - G.W.M neveket tartalmazó kétdimenziós vonalat egy három-, vagy ha úgy tetszik hétszöggé formáljam. A lista természetesen a saját ízlésemet tükrözi, a figyelembe vett szempontok: olyan népszerű zenészek, akik nem épp építő jellegű dalszövegeikkel, alibi kulturális jelenségként tengődnek a magyar könnyűzene – egyébként egyre erősebb és reménykeltőbb – tengerén. Kellemes alámerülést kívánok!
Népszerű zenésznek lenni felelősség is. Nagy örömmel lehet megfigyelni, hogy remekül fejlődik a magyar könnyűzene, széles a minőségi választék, de azért nagy adag a feketeleves is...
Nők közül Tóth Gabi, férfi előadók közül G.W.M a kiindulópont, amikor az előadók leglegaljáról beszélünk itthon. Szerintem náluk nincsen lejjebb és már az előadó vagy a zenész szó is elég-elég nehezen aggatható rájuk. Na de nézzük, kik is véleményem szerint a többiek: (minden példa végén szemléltető link; a sorrend pedig szabadon felcserélhető!)
BSW
Úgy tűnik, hogy hogy a hárombetűs nevek halálra vannak ítélve. Ők jutottak először egyébként eszembe e toplista kapcsán. A hiphop (mára már trap)duó első jó pár évükben teljesen reményteli és feltörekvő előadók voltak.
Aztán az elmúlt 4-5 évben csak csodálatos trashzenéket gyártanak futószalagon, - igaz el kell ismerni jó, húzós, erős basszusos alapokkal bírnak – cserében tényleg csak egy rossz viccként lehet őket kezelni.
Olyan klasszikusokkal építették az ő elég fiatal hallgatóságukat, mint a ’Csöcsök és segg’, ’a Megbasztam azt a kis gádzsit’, a Tankcsapdás ’BAZ+’ vagy a friss Kamagra Gang’.
Vagy az alábbi óvodai mondóka: „Mondom gyere, gyere be velem, gyere, gyere be velem, De ne hozd a palid, mert tele, mert televerem, Velem a gang - GANG, GANG, GANG Mehet a gang - BANG BANG BANG BANG - BANG Bokáig ér a faszom mikor leng.”
https://www.youtube.com/watch?v=poO9TBlBpt8
DR. BRS
Szegény emberek DJ Khaled-ja. Ezt sose értettem, de valaki szívesen elmondhatná, hogy miért teljesítmény a dj-ktől, hogy egy amúgy tök rendben lévő zene alá egy basszus sávot rátesz és máris ő lesz a prod?
A szóban forgó úriember a megélhetési lakossági producer, aki a retró hangulat megerőszakolásával előhozza és újradolgozza a ’90-es évek, 2000-es évek azon slágereit, amik már akkor is tucatok voltak.
Mindenki a Hol van az a lány miatt ismeri, - ami egyébként pályafutása csúcsa – de hogy miért kell neki 6 évesként belenyöszörögni ebbe is, azt már nem tudom. Az Ámokfutók, Emilio, Varga Viktor, Zalatnay Cini és hasonló nevek kihúzása a fiókból meg értelmezhetetlen, pénzszagú és a múlt megcsúfolása is. És a Béres csepp helyében is perelnék...
https://www.youtube.com/watch?v=T0Y3P7GMMY4
(Idehozhatnám a Csávók névre hallgató csodás dj-fiúbrigádot is, Youtube-videóik külön cringefaktor, szívesen)
T. Danny
A már-kár-hát-fáj rímek koronázatlan királya. Ezekkel engem pedig ki lehet kergetni a világból. (Egyszerű szöveggyártásban a Children of Distance még a kedvenc magyar előadóm mellette.) A pályafutása elején a mélabús számai elég indokatlanul és felszínesen voltak nyálasok, az alapok meg vagy free-beatek vagy nagyon gyengén hangzó alapok voltak.
A rap műfaj alapja véleményem szerint egy jó alapra, egy pergős, egyedi flow és a mélyebb, elragadó szöveg, találó rímekkel. Ebből egy sincs meg nála. A listán ő a legfiatalabb és azért mutatnak életjeleket a zenéi, nem menthetetlen. Követni fogom továbbra is a karrierjét, de egyelőre még távolról.
https://www.youtube.com/watch?v=3kUlIq9W11Q
Curtis
Nem szeretnék csak ebből a műfajból példát hozni (ezért lesz egy zenekar is benne) de őt nem tudom kihagyni. Curtis drogbotránya sokadlagos, mert ez a zenészeknél nem ritka dolog. De ahogy kezelve lett és ahogy ezt kihasználva még nagyobb celeb lett… Mint Ambrus Attila boldoggá avatása a médiában, amikor kijött a börtönből.
Majka mellett másodhegedűs volt, de ott még talán jobban működött. Az újpesti fenegyerek comptoni szeretne lenni, de valahogy nekem nem hangzik autentikusnak és relevánsnak sosem ez a gengszterkedés. Főleg Pogány Induló vagy VZS szövegei után.
Nekem a szövegei egyenlőek a kivagyisággal és az itthoni prolisággal. A másik ilyen Burai, és így a mondatok írása közben lehet rosszul is döntöttem, hogy nem őt teszem bele.
https://www.youtube.com/watch?v=PUJdu4YukNg
Kowalsky meg a Vega
Ők igazából azért kerültek fel, mert az itthoni zenekarok közül ők azok, akik engem legjobban triggereltek az elmúlt években. Álrockzenészek, mint a Hooligans és konyhafilozófikus, ákosgeneretáros szövegeik semmitmondóak, már-már bántóan: „Aki korán kel az lehet, hogy aranyat lel, Ne kérdezd soha senkitől azt, hogy írás vagy fej.”
Oké.
Pluszban idejét múltnak érzem az egész megvalósítást, hangzást.
https://www.youtube.com/watch?v=t6os3I24CdQ
De ők valóban kevésbé toxikusak szövegileg, egyszerűen csak nagyon semmilyenek, mint a magyar mainstream pop nagyon-nagyon sok esetben.
Szóval még pár lista kijöhetne ebben a témában, most azonban ennyi volt ez a vélemény- és gondolatfuttatás. Ha végiggondoljátok, titeket ki lomboz le a magyar előadók közül a legjobban?
Instán kövessetek: https://www.instagram.com/kultbolyongo/
Az oldalon pedig bolyongjatok!